Czy wiesz, że z internetu korzysta obecnie ponad 4 mld ludzi, co stanowi 57% światowej populacji? Co istotne aż 79% korzysta z mediów społecznościowych. Liczba nowych użytkowników stale się zwiększa średnio o milion osób każdego dnia!
(żródło: Raport „Digital 2019" Hootsuite i We Are Social)
Otwierasz restaurację a więc zakładasz profil na Facebooku. Na początku zapraszasz swoich znajomych do polubienia, robisz wydarzenie p.t. „Zapraszamy na wielkie otwarcie!" Posypało się mnóstwo lajków i komentarzy. Masz mnóstwo emocji, energii do działania i lecisz dalej - Facebook to przecież żadna filozofia, można samodzielnie robić zdjęcia i wrzucać na stronę. Tak Ci się przynajmniej wydaje bo na prywatnym profilu to właśnie tak się odbywa. Ale czy od samego początku pomyślałeś jak ma wyglądać Twoja strategia marketingowa i komunikacja z Klientami ? Czy wiesz co będziesz publikować po miesiącu, gdy opadną już emocje z otwarcia? Masz długoterminowy pomysł jak nadal utrzymywać zainteresowanie wśród gości?
Możesz mieć więcej klientów dzięki social mediom jeśli wiesz kto to jest Twój Klient!
Czy zdążyłeś już poznać swoich Klientów i wiesz jak się z nimi komunikować? To bardzo ważne aby wiedzieć, kto jest Twoim Klientem, w jakim wieku i gdzie w mediach społecznościowych spędza najwięcej czasu: na Facebooku, Instagramie czy Tik Toku? Jeśli nie odpowiedziałeś sobie na to pytanie na początku to zakładasz konta wszędzie gdzie się da ale nagle zaczyna brakować ci czasu i pomysłów żeby prowadzić swoje profile na tych wszystkich platformach społecznościowych. Zaczynasz robić to z doskoku, niesystematycznie a co gorsze nie widzisz reakcji, mało ludzi lajkuje, jeszcze mniej komentuje i udostępnia. Co jest grane?
Możesz mieć więcej klientów w restauracji ale nie ma nic gorszego niż brak systematyczności!
Dlatego nikt nie oczekuje od Ciebie, że będziesz dobry we wszystkim i aktywny na wszystkich możliwych kanałach w mediach społecznościowych. Wystarczy, że dobrze gotujesz i znajdziesz na początek jedną platformę, w której Twoi fani spędzają najwięcej czasu, na której się skupisz i w dobry sposób będziesz opowiadał swoją historię, nawiązywał relacje i co ważne nie będziesz traktował swojej facebookowej strony jak tablicy informacyjnej lub sprzedażowej. Ludzie mają dosyć postów sprzedażowych na każdym kroku!
Bądź autentyczny w swoich działaniach a zyskasz!
Jest kilka ważnych zasad, których powinieneś przestrzegać.
Przede wszystkim nie kupuj fanów bo to nie są Twoi Klienci, nawet jeśli myślisz, że ładnie wygląda fanpage z dużą ilością polubień, konkurencja będzie Ci tego zazdrościć, to musisz pamiętać jednak, że Ci kupieni fani za których Ty zapłaciłeś zapewne nie małe pieniądze - od ciebie nic nie kupią, to tylko nic nie dająca liczba!
Kolejna zasada nie kopiuj swojej konkurencji! Umiejętność opowiedzenia własnej historii jest bardzo ważna i może mieć ogromne przełożenie na Twoją sprzedaż oraz być Twoim największym wyróżnikiem. Świat potrzebuje autentycznych ludzi, nikt nie lubi gdy ktoś ich oszukuje a w dłuższym okresie prawda i tak wychodzi na jaw...
Nigdy nie dawaj pustych obietnic! Nie publikuj pobranych z internetu cudzych zdjęć, nie ma nic gorszego niż czyjeś logo na zdjęciu bądź znak wodny -Stock. Owszem wrzucaj posty jak najczęściej ale niech Twoje treści będą przemyślane a zdjęcia były Twoje i oddawały to co faktycznie oferujesz. Czasem lepiej wrzucić post rzadziej ale przemyśleć reakcję odbiorcy na jego treść niż wrzucać coś „bo już dawno nic nie wrzuciłeś na fejsa".
Wiadomo każdemu zdarza się popełnić błąd a jeśli tak się zdarzy bądź otwarty na krytykę. Nie bój się usłyszeć prawdy, nawet jeśli jest bolesna. Gdy będziesz potrafił wyciągnać wnioski to możesz tylko zyskać. Nigdy nie atakuj komentujących na fanpage'u osób swoimi pełnymi emocji odpowiedziami. Dużą zaletą jest grzeczne przyznanie się do błędu niż reakcja pełna frustracji i złości.
Pamiętaj też na stałym sprawdzaniu nowych wiadomości w swojej facebookowej skrzynce. Czasem zbyt długi czas w odpowiedzi na zadane pytanie może kosztować Cię utratę potencjalnego klienta. Coraz więcej osób korzysta z możliwości wysyłania wiadomości za pośrednictwem Messengera na konta firmowe. Nie dziw się zatem, jeśli odpisując na wiadomość po dwóch dniach nie będzie już zwrotnego kontaktu od tej osoby. Sotrender wykonał badania według których średni czas odpowiedzi w restauracji wynosi ponad 16 godzin, w hotelu ponad 12. To bardzo długi czas, zatem weź pod uwagę swój przykład, to ile czasu Ty byś czekał na reakcję i odpowiedz sobie na pytanie jak ogromny wpływ ma ten czas na Twoją decyzję odnośnie danej firmy.
To tylko kilka bardzo ogólnych elementów, które ciagle w wielu lokalach nie funkcjonują poprawnie. Pamiętaj fanpage służy do budowania relacji, dlatego dziel się swoją codziennością, korzystaj z tego bezpłatnego narzędzia, pokazuj jak wygląda Twoja praca, Twoje produkty a zobaczysz, że przyciągniesz do siebie ludzi, staniesz się bardziej atrakcyjny dla swoich Klientów i osiągniesz w biznesie jeszcze więcej. Pokaż twarz, nie bój się być sobą, daj się polubić nie tylko przez kliknięcie „lubię to" na fanpage, dzięki temu zyskasz wiernych fanów a oni przyprowadzą nowych klientów.